Strona główna
zaloguj

 | Mapa strony

Ładujemy!

paintable battery

„Sztuka” bardzo nowoczesna i innowacyjne metody ładowania pojazdów.
Czy możliwe jest„ namalowanie baterii, bądź ładowanie samochodu o napędzie elektrycznym przez koła? Dzisiejszy artykuł poświecony zostaje nowinkom technologicznym z dziedziny akumulatorów, czyli newsy o magazynowaniu i transportowaniu energii.

Bateria malowana.
Zespół naukowców z Rice University, odkrył technologię umożliwiającą stworzenie baterii litowo- jonowej na dowolnej powierzchni poprzez nałożenie na siebie kolejnych warstw pełniących funkcję odpowiednich elementów akumulatora. Poszczególne „elementy” nanoszone są na wybraną powierzchnię w formie spraju, tak „namalowana” bateria składa się z następujących warstw:
- 2 x odbiornik
- anoda
- katoda
- oddzielający polimer

W ramach eksperymentu baterie zostały zaszczepione na rożnych powierzchniach, m.in.:
- Szkło
- stal
- ceramika
- polimery i tworzywa sztuczne
Co więcej, interesujący jest fakt, iż baterie wykazują zadziwiająca stabilność. Ich charakterystyka nie odbiegała od założeń nie więcej niż 9%. Po 60 cyklach ładowania i rozładowywania został zanotowany niewielki spadek pojemności.

Każda warstwa tak stworzonego akumulatora jest zoptymalizowana pod kątem funkcji jaką ma spełniać. Pierwsza warstwa to odbiornik ładunków dodatnich, składający się z mieszaniny jednościankowych nanorurek węglowych i sadzy rozpuszczonych w N- metylopirolidonie. Kolejna warstwa, którą stanowi katoda, składa się z tlenku kobaltowo- litowego, węgla i proszku grafitowego. Trzecia warstwa, stanowiąca separator składa się z żywicy, szkła, oraz dwutlenku krzemu. W część anodową natomiast wchodzi tlenek litowo- tytanowy i proszek grafitowy (podobnie jak w przypadku katody). Ostatnia warstwa- odbiornik ładunków ujemnych, stanowi przewodząca farba miedziana.

W ramach jednego z eksperymentu naukowcy pracujący pod kierownictwem Pulickela Ayana, połączyli szeregowo dziewięć baterii „stworzonych” (namalowanych) na kafelkach łazienkowych. Baterie udało się podłączyć do paneli słonecznych. Po naładowaniu zasilały diody układające się w napis RICE, przez 6 godzin. Napięcie skuteczne dostarczane przez baterie było stałe i wynosiło 2.4V.
Idealne rozwiązanie dla zwolenników zielonej energii. Już niedługo korzystanie ze źródeł alternatywnych będzie dużo bardziej opłacalne i przede wszystkim wydajne. Aczkolwiek do tego celu jeszcze długa droga. Tymczasem, z jakimi problemami borykali się uczeni z Rice University? Opowiada Neelam Singh

„Najtrudniej było uzyskać stabilność mechaniczną oraz właściwy separator. Odkryliśmy, że nanorurki i katoda bardzo dobrze trzymają się powierzchni, jeśli jednak separator nie był stabilny mechanicznie, całość odchodziła. Właściwą przylepność separatora uzyskaliśmy dodając szkło akrylowe”
„Tankowanie” przez opony- czyli nowoczesne rozwiązanie dla samochodów o napędzie elektrycznym.
Zespół japońskich naukowców z Toyohasi University of Technology wprowadzili system bezprzewodowego ładowania samochodów elektrycznych przy użyciu jako punktu „stykowego” opon. W ramach eksperymentu zespół pod kierownictwem Takashiego Ohiry zaprezentował laboratoryjne

rozwiązanie problemu, w ramach którego pomiędzy kołami umieszczono żarówkę pod 10 centymetrową warstwą betonu (pełniącego rolę drogi) i dostarczono do niej 50- 60 watów mocy.
Przesyłanie energii ma być możliwe dzięki metalowym płytom umieszczonym pod asfaltem, przez które przebiega prąd. Docierałby on, za pomocą indukcji elektrycznej do stalowych pasków zamocowanych na oponach i podwoziu.
Z wyżej przedstawionej informacji rodzi się wiele pytań:
- w jaki dokładnie sposób przesyłana jest energia drogą bezprzewodową?

- Jakie zagrożenia niesie ten sposób przesyłania energii?
- Jak wygląda odbiornik energii w kołach?
- Czy można liczyć na inwestycję w autostrady posiadające aktywne punkty ładowania pojazdów (na określonych odcinkach drogi)? (Na myśl przychodzą tory dla samochodzików „resoraków” z lat 90', prawda :)? )

- Jak zabezpieczyć tak dostarczaną energię przed kradzieżą?
- Jakie koszty wiązałyby się z przebudową/ budową dróg?
Miejmy cichą nadzieję, że w najbliższej przyszłości te i wiele innych pytań nie zostanie bez odpowiedzi. Aktualnie musimy zadowolić się myślą technologiczną, oraz marzeniem o bezprzewodowych tramwajach:)

Karol Borowiak
instalacyjna.com.pl

Tagi: energia odnawialna, nanowłókna, eko technologie, ekologia, Karol Borowiak, baterie, nano technologia, napęd elektryczny, nowe technologie, paintable battery

Podziel się na facebook.com

Komentarze:

Dodaj komentarz: