Strona główna
zaloguj

 | Mapa strony

Świet(ln)a technologia

 "Ze światłem można zrobić rzeczy, których nie da się zrobić z elektrycznością. To właśnie w świetle jest piękne(...)."
SMART HEADLIGHT- inteligentny (prototypowy) system świateł samochodowych, opracowany na Carneige Mellon University, który poprzez wykrywanie kropli deszczu zapobiega padaniu na nie światła. Taka operacja skutkuje gigantyczną poprawą widoczności podczas jazdy w czasie niesprzyjającej pogody.
System smart headlight składa się z projektora, kamery i autorskiego oprogramowania komputerowego. System działania jest z założenia prosty, w początkowej fazie projektor oświetla krople deszczu, podczas tej operacji kamera rejestruje powstały obraz i przesyła go do komputera pokładowego z zainstalowanym odpowiednim oprogramowaniem. Na podstawie zebranych przez kamerę danych wyliczany jest potencjalny schemat spadania kropel deszczu i zautomatyzowanie sterowania promieniami światła tak aby nie padały na krople i świeciły między nimi. System działa w odległości do 4 metrów od pojazdu gdyż na tym odcinku obserwowane jest największe rozproszenie światła, zarówno na wodzie, jak i na śniegu.
Na podstawie symulacji i porównania wyników z dwoma zmiennymi (prędkością i intensywnością opadów), naukowcy otrzymali interesujące wyniki. Przy intensywnych opadach dla samochodu poruszającego się z prędkością około 30 km/h system eliminuje do 70% kropli. Jeżeli zwiększymy prędkość pojazdu do 100 km/h system omija do 20% wody.
Na podstawie przeprowadzonych badań, prowadzący projekt- Srinivas Narasimhara, potwierdził swoją teorię polepszenia widoczności w trakcie prowadzenia pojazdu przy niesprzyjających warunkach atmosferycznych.
Poniższe video w klarowny sposób przedstawia zasadę działania systemu SMART HEADLIGHT:


Na pewno będziemy śledzić ten projekt.


ENGADGET.COM


Światłem najszybciej.
Naukowcom z University of Southern California pod kierownictwem profesora Alana Willnera, oraz przy współpracy z Nasa's Jet Populision Laboraotry and Tel Aviv University, udało się opracować i wykorzystać metodę transmitowania danych drogą bezprzewodową z prędkością 2.5 Terabita na sekundę. A wszystko to przy użyciu wiązki światła.
W przeprowadzonych badaniach naukowcy nadali wiązce światła OAM (Orbital Angular Momentum, czyli Orbitalny Moment Pędu) i wykorzystali go do kodowania danych, tworząc z wiązek światła specyficzne „wiry” przypominające nieco kształtem helisę. Różnorodność tak powstałych tworów świetlnych jest nieskończona. Zdaniem profesora Adama Willnera możliwe jest nadanie momentu pędu i skręcenie nieskończonej ilości fal na tej samej częstotliwości.
W ramach eksperymentu stworzona została wiązka składająca się z ośmiu skręconych strumieni danych (każda posiadała inny OAM). Strumienie w czasie eksperymentu zostały podzielone na dwie grupy przy pomocy filtrów polaryzatora. Wysyłana wiązka docierała do odbiornika (gdzie była demodulowana) z prędkością 2.5 Tb na sekundę!
Aktualnie jest to najefektywniejsza metoda bezprzewodowego przesyłania danych. Trwają badania na temat jej przydatności w komunikacji satelitarnej.
"Ze światłem można zrobić rzeczy, których nie da się zrobić z elektrycznością. To właśnie w świetle jest piękne, mamy pełno fotonów poruszających się z wielką prędkością, którymi możemy manipulować na wiele różnych sposobów" - mówi profesor Willner.


SAYPEOPLE.COM


Karol Borowiak
instalacyjna.com.pl
 

Tagi: Karol Borowiak, światło w technologii, smart headlight, inteligentny system oświetlenia, 2.5, 2.5 terabita

Podziel się na facebook.com

Komentarze:

Dodaj komentarz: